Tegenwoordig is het bijna ondenkbaar om een eigen bedrijf te hebben zonder een website. Als je producten verkoopt dan kun je zeker niet zonder een eigen webshop. Gelukkig hoeft het openen van een eigen webwinkel helemaal niet duur te zijn.
Via SEObureau kan je heel gemakkelijk een eigen webshop laten openen. Met onze specialisatie in het opzetten van goedkope webwinkels krijg je uitstekende waarde voor je investering. Daarbij kunnen we je helpen met het opzetten van je marketing strategie waaronder zoekmachine optimalisatie en linkbuilding.
Een businessplan opzetten
Voordat je kunt beginnen met je eigen webwinkel, heb je eerst een plan van aanpak nodig. Een businessplan opzetten kost aardig wat tijd dus neem er voldoende tijd voor. Het is vooral belangrijk dat je onderzoekt hoe jouw onderneming zich onderscheid van de concurrentie. Een goed voorbeeld hiervan is bet777, deze online bookmaker voor sportwedden biedt naast een ruim aanbod aan sportweddenschappen ook een online casino. Er zijn maar weinig aanbieders met zo’n ruim aanbod aan kansspelen. Daarom is het goed om te weten wie je grootste concurrenten zijn. Je kunt namelijk veel leren van het aanbod op de markt, bijvoorbeeld hoe je het beter aan kunt pakken dan de concurrent. Bedenk je daarnaast op welke markt je je wilt richten en welke prijs je voor je producten wilt vragen.
Verschillende soorten webshops
Er zijn diverse manieren om producten te verkopen. Ten eerste kan je kiezen voor webwinkel met een eigen voorraad. Hierbij ben je zelf verantwoordelijk voor de inkoop, verkoop, verzending en retour van je producten. Ten tweede is er het online warenhuis, dit type heeft doorgaans een breed aanbod aan diverse producten. Omdat er al veel grote spelers op de markt aanwezig zijn, kan het lastig zijn om te concurreren als nieuwkomer. Veel beginners kiezen daarom voor dropshipping, bij deze vorm heb je een webshop maar zonder eigen voorraad. Je klanten kunnen het aanbod zien in jouw webwinkel en zodra ze een bestelling plaatsen, geef jij de bestelling door aan de leverancier. Deze derde partij zal vervolgens het pakket naar je klant sturen. Het voordeel hiervan is dat je geen eigen magazijn hebt, hierdoor bespaar je kosten. Hier staat wel tegenover dat je niet veel invloed hebt op de levering van het pakket. Ten slotte is er social commerce, bij deze vorm heb je eigenlijk geen webwinkel nodig. Je verkoopt je producten namelijk via sociale media zoals Instagram Shopping.
Leveranciers en logistieke partners
Je zult een netwerk van betrouwbare leveranciers op moeten bouwen die jou kunnen helpen met het aanleveren van de producten. Indien je de producten zelf maakt, zal je net zo goed een juiste partner moeten kiezen om materialen bij te kopen. Leveranciers onderscheiden zich doorgaans in prijs en kwaliteit. Daarnaast zal je de producten moeten verzenden, tenzij je er voor kiest om de pakketjes zelf te bezorgen. Neem dus de tijd om te onderzoeken welke dienst de beste prijs-kwaliteitverhouding heeft. Ga ook na wat de policy van de verzenddienst is in het geval van verloren of beschadigde pakketten. Bovendien is het handig om te weten of de logistieke partner een express verzenddienst aanbiedt, in het geval snelle levering nodig is.
De identiteit van je webshop
Door een geschikte (domein)naam voor je webwinkel te kiezen, creëer je een unieke identiteit. Het is het beste als je identiteit iets zegt over het type product dat je verkoopt, of iets zegt over wat jouw webshop uniek maakt. Kies het liefst een naam die klanten gemakkelijk kunnen onthouden en die nog niet in gebruik is. Naast de naam zal je een huisstijl en logo moeten ontwerpen. Een relevante huisstijl zorgt ervoor dat je webshop er professioneel en aantrekkelijk uitziet.